GOTTSUNDA HIP HOP

KONST
​​​​​​​GOTTSUNDA HIP HOP 2020

AKAY
 
Akay är en av våra tidiga graffitimålare från 1980-talet. Bland mycket målerier startade han även målargrupperingen VIM. I slutet av 90-talet dök fiktionen Akayism upp i Stockholm för första gången och satte ribban för en helt ny våg av gatukonst i Sverige och Norden. I olika former beroende på omgivningen, politiken och sammanhangen har Akay konstnärligt deltagit visuellt i det offentliga oavbrutet och aktivt. Det innebär att produktionen är osedvanligt hög och materialet omfattande. Med Lars Berge producerade han 2011 en skön dokumentär som handlar om Världens största älg, vilket även är filmens titel.

Tillsammans med Klisterpeter byggde han installationen "Traffic island" som blivit en del av vår Svenska konsthistoria. En version av verket finns nu permanent på Karolinska Sjukhuset. 
www.youtube.com/watch?v=6U_B7_UqwMw

KLISTERPETER

Gatukonst och djur. För 10 miljoner år sedan utvecklades Capreolus capreolus. Till Skandinavien dök Capreolus, mer känt som det hundskällande Rådjuret, upp för ungefär 8 000 år sedan. Peter har de senaste 10-talet åren gjort Rådjuret till ett familjärt och populärt inslag, inte minst på Stockholms gator. Nu blev det en del siffror i denna presentation och varför inte då också nämna 100-talet Holkar som Peter placerat ut runt om i det offentliga. För fåglar.
En dokumentär om Gatukonst finns via denna länk där bla Klisterpeter ingår.
https://www.youtube.com/watch?v=IDEEE-JzUO0

LISA EWALD
 
Jag är en serietecknare som aldrig har kunnat hålla mig innanför rutornas kanter, helst inte innanför papprets kanter heller. Med material som sprayfärg kan jag breda ut mig precis som jag vill, det går inte heller att hålla för med ena handen så ingen kan se, du måste stå för det du gör när du gör det. I mina senaste verk på både papper, i textil, eller som här på spånskiva med spray, har jag arbetat med temat växter och känslor.

Se mer på min instagram @leezaewald

RolfCarlWerner
RCW

Sprejfärg är det medium som RolfCarlWerner uteslutande använder i sitt skapande men under förra årtiondet började han även skapa skulpturer. Under Gottsunda HipHop kommer vi få se hans 3D-skulpturer skapat med hjälp av 2D-måleri och MDF.
Fauna, biologi och teknik är de främsta källorna där RCW hämtar sin inspiration ifrån. Med sitt ursprung från första vågen av graffiti i Sverige på 80-talet så försöker han alltid behålla en slags energi i uttrycket. Mycket skapas utifrån en spontan  känsla men även genom en analytisk reflektion, inte alltid så uppenbart i verkens slutresultat men det finns oftast där som en ingång.
Skulpturerna på GHH tituleras ”Energy Zone”, dom kommer befinna sig mitt i samhällsstrukturen som en slags energikälla, både för öga och själ. Men även fysiskt då man kan kliva in i verken och får då chansen till att i en stilla stund stå och samla energi i kropp och själ eller bara ta tillfället i akt och reflektera på sin omgivning, den konkreta bebyggelsen men även rörelserna i samhället.
​​​​​​​
Instagram @rolfcarlwerner

SHORA DEHNAVI

I mitt konstnärskap står processen i centrum. Monotona, statiska upprepningar skapar rörelse och naturligt organiska former. Jag vill bryta det statiska tillstånd en vägg har genom att störa betraktarens upplevelse av väggen. Jag målar bort hårda ytor och kanter – lägger till böljande linjer och skuggor. När jag väljer material brukar valet hamna på det som tvingar min kropp att prestera, att tufta väggbonader med tunga maskiner eller sprayfärg där man får använda hela kroppen för att skapa harmoniska linjer. 

Shora presenteras i samverkan med Konstjord.
​​​​​​​https://www.shoras.com/
OLABO
 
Duchamp är inspirationen till all offentlig konst.
Stureplanshyenorna blev en nationellt uppmärksammad skulpturserie utförd av Olabo. Ett gediget och tungt gatukonstprojekt som fick starkt stöd för att permanenteras. Det fanns ett tydligt budskap, formulerat av Folke, riktat mot betraktarna av verket vilket löd fritt tolkat: Hyenan är nattaktiv, livnär sig på lättimponerade samt räds solidaritet och gemenskap.
Kan det vara så att det populära verket togs bort av Stockholms Stad pga av budskapet och inte konsten i sig?
Olabo har liksom Duchamp ställt frågan vem konsten är till för. Vilket utrymme får den i relation med tex klotter och reklam.

Gatukonst.se möter Olabo:
http://www.gatukonst.se/2012/10/15/gatukonst-moter-olabo-talar-ut/


PAPPAS PÄRLOR
Johan Karlgren
 
Ren energi förkroppsligat i pärleplattfigurer som får liv i den offentliga miljön och på gatan. Johan är skatboardåkaren som blev pysselpappa med hela svenska folket och snart världen. Han jämförs med legendariska Space Invaders, en jämförelse han inte riktigt är bekväm med. ”Mina verk är unika i relation till den plats de görs.” Visst kan man förenkla ett autodidakt konstnärskap med några ord som popkonstigt, folkligt, skojigt, smart, konceptuellt, lekfullt, sublimt och befriande men vad är det för vits med det? Vi ser fram emot att se hur Johans figurer fungerar och mottages i Gottsunda.  <3
https://www.youtube.com/watch?v=BvD0KRdtlo8
Instagram: pappasparlor

GEIS

GEIS/GIJS, KZG  Gijs Weijer växte up i Amsterdam. I början av 90 talet började han måla graffiti tillsammans med två vänner: GIER och DHOSP. 
Dom startade en graffiti crew som så småningom fick heta KZG.  KZG står för ”Kunst Zonder Grenzen” som betyder Konst Utan Gränser. KZG tyckte att det var viktig att att försöka utveckla en egen stil. Tanken var att graffiti är en riktig konstform. Men inte nödvändigtvis den konstnärliga slutstationen.  Någonstans i mitten av 90-talet hade KZG omkring 12 medlemmar. OWIE, EN1, FEBO, SOAM, SPIT, CHEK, GATE, BAIM, SKODS och några till. Det var en spännande tid med många olika crews i stan. Det fanns CBS, INC, DSK, NES, SHP, SMD, MSN, GVB, TUV, ASD, BB,TBH, WTO mm.  
Av KZG crew har hälften fortsätt med konstnärlig skapande. En del av dem har blivit yrkesverksamma konstnärer eller grafiska formgivare. Några målade vidare vid SMD crew. Graffiti gav en ingång till konst och vänskap för livet. Livet har gått vidare och graffiti har blivit som en hobby.   
Gijs Weijer som bor i Sverige sedan 2005 målar nästan aldrig graffiti längre. Men konst fortsätter utan gränser. Idag jobbar han som konstnär här i Uppsala med ateljé i Gottsunda vid Konstjord. Han är också med i Uppsala konstfrämjandets styrelse. Just nu förbereder han ett konstverk som kommer att vara med på Ljusfestivalen,”Allt Ljus på Uppsala”. 
Vill du veta mer om Gijs Weijers konstnärsskap kolla gärna på internet: www.gijsweijer.com  
Instagram på Gijs_Weijer.
www.uppland.konstframjandet.se och www.konstjord.se

IRON

Iron använder ett nytt sätt med ikoninspirerad propaganda tillsammans med klassisk politisk satir, humor och skönhet hantera frågor kring liv och död. Irons relation till gatukonsten syftar till att kommentera samtiden och samhället där många av hans bilder slutar i små historier. Han beskriver själv gatukonsten som ett sätt att ta plats i det offentliga rummet. Genom det kan han så ett frö, nå ut till betraktaren och ambitionen är att skapa reflektion och perspektiv. Inspirationen hämtar han från allt och han tycker att allt är kul. På gott och ont.

Instagram @ironartworks

JULIA GIDLÖW

Mitt namn är Julia Gidlöw, 27 år från Gävle och jag är förälskad i spray.
Sedan jag började jobba med spray har min stil utvecklats mycket. I början trodde jag att det var den traditionella graffitistilen som jag var tvungen att förhålla mig till. Som kvinna i en mansdominerad miljö ville jag passa in och göra “rätt” för att bli accepterad som graffitimålare. 

I slutet av 2017 startade jag och tre andra tjejer en trans-och kvinnoseparatistisk graffiti-och gatukonstförening vid namn Klotterklungan. Vi håller workshops och träffar för våra medlemmar och får olika uppdrag runt om i Sverige. I och med att Klotterklungan växte så öppnades nya möjligheter för mig hur jag kunde jobba med spray. Sedan dess har min stil blivit allt mer grafisk och jag blandar in olika element från digital grafisk design. Det är typsnitt, symboler och en viss stil som är populärt inom det digitala trycket just nu. Jag tycker det blir en spännande kontrast att ta ett medium som spray som vanligtvis används för att uttrycka mycket karaktär och attityd till att göra något väldigt minimalistiskt och grafiskt. Att ta in det digitala trycket i verkligheten.

www.juliagidlow.tumblr.com
www.instagram.com/juliagidlow

BOMBY

Bomby. En sammanslagning av att Bomba, dvs spraya så många tags som möjligt på ett begränsat område, och sago rådjuret Bambi. 

Bomby har inte utmärkt sig som någon intensiv klottrare precis, men Bambi ligger nära till hands då intresset för djur är i fokus. Bombys engagemang i Djurens Rätt är långvarigt, seriöst och intensivt. Kanske även en önskan att ha en slå-på-käften attityd finns liksom bland klottrare/bombare och ibland även hos graffitimålare/konstnärer. 

Visst startade Joseph Beuys ett politiskt parti för djuren? Vilken djurintresserad konstnär tog upp den tråden? Bomby? Beuys tidiga engagemang för miljön har förändrat synen fullständigt politiskt i den frågan, från De Gröne i Tyskland till Sveriges Miljöparti, men även kring medvetna miljöstrategier inom alla partier från höger till vänster. Visst kan enskilda individer och konstnärer påverka. Fråga Elisabeth Ohlson Wallin.

RUSKIG ÅNGEST
Pärra Von Andreasson
 
Det är lite svårt att undvika Pärra, som är född och uppväxt i Uppsala, men av konstnärliga skäl, flyttade från staden 1994, då han deltar på flera sätt under Gottsunda Hip Hop Festival 2020. Förutom att vara konstnärlig ledare så kommer Pärra, Ruskig Ångest, hålla ett föredrag på Kulturpunkten och berätta en del av de processer han ingår och har ingått i under åren. Han deltar även som konstnär och håller också workshops i anslutning till evenemanget.

4/9 11.00 Invigning av Graffitigestaltningen
GOTTSUNDA- Det naturliga och det sociala på August Södermansväg i samverkan med Uppsala Hem Fastighets AB och Boverket.
4/9 14.30 Föredrag med Pärra på Kulturpunkten
www.ruskig.org
OVITA KUBER

Under festivalen kommer vi bygga upp två ovita kuber i Gottsunda.
De kommer att målas. Om. Samtal om den vita kuben.
Av olika inbjudna graffitimålare och stadskonstnärer.

Den vita kuben är den grundläggande konstnärliga symbolen.
Det vita, tomma rummet i vilket exakt allt kan diskuteras oavsett politiska eller makt utanför är konstens uppgift och ansvar.
Den vita kuben representerar all mänsklig aktivitet och den absoluta sanningen och friheten.
AMARA POR DIOS
Amara Munoz

Graffiti har inget manifest. Det är alltså en postmodern och öppen konstscen där de tidiga, mycket unga, New York pionjärerna blev förebilder för 100 000-tals utövare världen runt. En av de grundläggande oskrivna reglerna blev att aldrig någonsin härma någon eller kopiera andras uttryck. Var individuell och gräv där du står, helt enkelt. Få graffitimålare och gatukonstnärer lyckas med den bedriften. Tongivande graffitimålare i Europa och Sverige nöjer sig med att skriva sitt namn och måla en Walt Disney figur. Rätt tamt. Visst vågar vi påstå, efter 50 år av graffiti, att sprayburken som teknik och gatan som scen, är viktiga ingredienser inom denna genre? Där hittar vi Amara. Hon är en av de få i Sverige som är genuin i sitt uttryck Hon är dessutom autodidakt men lever sedan många år tillbaka som heltidsarbetande konstnär. I Uppsala har hon deltagit som konstnärlig ledare under Gottsunda Hip Hop Festival 2018 och hon har gjort en stor graffitigestaltning i Luthagen 2019. Nu ska det bli spännande att se vad hon ställer ut på Kulturpunkten under årets Festival.
4/9 13.30 Föredrag med Amara på Kulturpunkten
4/9 17.00- 19.00 Vernissage på utställningen
www.amarapordios.com
SyskonSKAP

SyskonSKAP är en konstpedagogisk plattform inom Konstfrämjandet Uppland. Vi arrangerar konstnärliga workshopar i Gottsunda tre eftermiddagar i veckan träffar för barn och unga i åldern 7–25 år. Allt är gratis och ingen anmälan krävs.
 
Genom SyskonSKAP skapar deltagarna en alternativ mötesplats, en egen fristad, långt bort från kompisars åsikter och samhällets krav. Här får de möjlighet att skapa andra identiteter och framtidsutsikter i en estetisk och accepterande gemenskap.
 
Vi vill att barn och unga att ta kontrollen över sin personliga utveckling och roll i samhället. SyskonSKAP vill bidra till en ökad känsla av egenmakt och självförtroende hos unga genom estetiska processer och pedagogiska samtal. Vi vill också öka intresset för konst hos unga i Gottsunda och minska avståndet mellan professionella konstutövare och den nya generationen kreatörer som finns i stadsdelen. SyskonSKAP verkar för att fler unga från Gottsunda får upp ögonen för kultur som yrkesområde, och att fler Gottsundabor tar plats i konstvärlden.
 
Deltagarna får testa olika konstformer, utifrån egna önskemål eller utifrån förslag från pedagogerna. De arbetar i olika material, de fotar, filmar och intervjuar och ibland tittar de på film. Varje terminsslut ställer deltagarna ut sina arbeten, ibland i lokal nere på stan, ibland i centrum.
 
Under loven arrangerar vi också verksamhet i form av KonstLOV. I år arbetar vi med tema Street och som komplement till våra ordinarie pedagoger har vi bjudit in tre gästlärare: Ruskig Ångest, Elisabeth Bucht och Erik Hedman.
Den gatukonst som växter fram under lovet är grunden till den utställning vi visar i Marknaden under årets Hiphop-festival.
 
SyskonSKAP drivs av Konstfrämjandet Uppland och finansieras av Uppsala kommun. Verksamhetens stöds av Studiefrämjandet och Rädda barnen.
 
www.uppland.konstframjandet.se
uppland@konstframjandet.se
Verksamhetsledare Johanna Uddén, 0705-646697